Kā tu radi savu dzīvi? Nodoms. I daļa

DRAUGI RAKSTA

Nodoms ir iekšējā vēlme, kas nāk no būtības. Tas var būt kā apzināts, tā neapzināts. Varens spēks, kas parāda ar kādām domām es radu savu ikdienu un dzīvi. Tā ir iemaņa, kuru var attīstīt. Izklausās vienkārši, un tā arī ir!

Pirms daudziem gadiem draudzene Rudīte man uzdeva ļoti svarīgu jautājumu, ko atceros vēl šodien: “Kā tu radi to, ko tu radi?”. Sapratu, ka nekad tā īsti nebiju domājusi, kā es radu prieku, draudzību, panākumus vai raizes. Agrāk ļoti savu dzīvi plānoju, strukturēju, rakstīju mērķus un plānus, bet iztrūka ļaušanās un bezsteigas esība. Tolaik mūsu novērojumi, secinājumi un atklājumi par to cik viss ir saistīts, kā doma rada rezultātu, lika patiesi brīnīties mums abām. Šoreiz par to, kas ir nodoms un kā to trenēt pēc tik daudziem gadiem jautāju viņai pašai – pieredzējušai speciālistei personāla atlases un biznesa koučinga apmācību jomā, VIP CV radītājai Rudītei Nīcgalei.

Rudīte par savu pieredzi

Kā es ienesu prieku savā dzīvē? Apzināti! Sāku nodarboties ar to, kas man sagādā prieku!  Sevi kā personību apzinājos pamazām. Praktiskās psiholoģijas lauciņā stiprināju personīguma pamatus. Personāla atlasē – attīstīju cilvēku mīlestību un profesionālo izcilību. Mandalu meditācijas praksēs – atcerējos savu būtību. Personības pilnveides un izaugsmes treniņos – atklāju savu varenību. Tā dzima VIP jeb Varen Izcilas Personas identitāte manī.

Man ir bijušas situācijas, kad vēlme tik ātri īstenojas, ka es nenoticot to nepieņemu – nē, tā taču nevar būt… un mirklis aizplūst neizmantots… tikai vēlāk, saprotot, ka tā bija iespēja mana nodoma īstenošanai, taču ir jau par vēlu.

Reiz esot kādās mācībās uzzināju, ka ir trīs lietas dzīvē, kuras nevar atgriezt – iespējas, laiku un pateiktu vārdu. Uz mani šis atstāja tik spēcīgu iespaidu, ka apņēmos šo ievērot savā dzīvē, kļūstot vērīga sevī un savās domās. Tas man palīdz būt fokusētai un radina būt disciplinētai jeb atbildīgai par savām vēlmēm. Pirmkārt, tās atcerēties, otrkārt – izvērtēt to iestāšanās sekas – cik esmu tām gatava. Un pieredze aicina būt uzmanīgai – jo vēlmes tiešām piepildās. Arī neapzināti nevēlamās. Tādēļ būt apzinātai domās ir tik svarīgi!

Nodomu es radu savā iekšējā ticībā un ļaujos tam īstenoties ar savas radītās jaudas spēku. Esmu novērojusi – ar kādu iekšējo pārliecību un ticības spēku nodomu radu, tik proporcionāli ātri tas īstenojas. Protams, esmu vērīga un atvērta tā realizēšanās brīdī.

Uzzinot nedaudz teorijas no Visuma likumiem, būt vērīgam pamanot likumsakarības vai zīmes un sekot tām, ir priekšnosacījumi, lai sastaptos ar nodoma īstenošanos.

Kas ir nodoms?

Paļaušanās uz mēness fāzēm vai planētu izkārtojumiem, savā ziņā ir kā atbildības pārlikšana – ārā no sevis! Taču nodomi rodas mūsos, paša sajūtās. Tas ir fokuss sevī, savas iekšējās ticības un gribasspēka stiprināšana, savas enerģijas vairošana sevī, uzticēšanās sev par sevi.

  • Nodoms ir dziļa iekšēja vēlme, kas uzplaiksnī mūsos pirms tiek definēts mērķis. Mērķis ir materiāli taustāms, nodoms ir iekšējs stāvoklis, ko var sasniegt mērķa vārdā. Piemēram, mans nodoms ir iegūt pārliecību par savām profesionālajām spējām un lai to sasniegtu, es radu mērķi – kā šo nodomu realizēt. Mērķis ir konkrēts, izmērāms, taču nodoms ir tā vērtība, kas ir aiz mērķa. Tie abi ir saistīti.
  • Nodoms ir iekšējā vēlme, kas nāk no būtības. Tas var būt kā apzināts, tā neapzināts.
  • Nodoma iekšējais spēks ir augoša enerģija. Tā iedvesmo un rosina iekšējo vēlmi rīkoties.
  • Nodoms izpaužas pateiktajos vārdos un paustajās rīcībās. Aiz jebkuras rīcības ir kādas domas, kurām sekojot runāju vai rīkojos. Apzinātas vai neapzinātas domas.
  • Nodoms ir patiess un personību attīstošs. Ir atšķirība starp formulējumu: es gribu! Man vajag! Man tas ir svarīgi!
  • Nodoms var būt kā pozitīvs un atbalstošs, tā negatīvs un pretdarbīgs. Arī piepildās negatīvās domas, ja tām pretī nav pozitīvās. Es sevī esmu attīstījusi pozitīvā nodoma spēku. Ja iemaldās negatīvais, piefiksēju to un pārformulēju pozitīvā. Piemēram, negribu saslimt pēc izmirkšanas lietū – tas ir negatīvais formulējums. Pozitīvais nodoms būtu – vēlos ātrāk sasildīties, lai justos patīkami un rīt būtu spēks.

Trenē pozitīvu nodoma radīšanu

Padalīšos ar saviem paņēmieniem, kā esmu trenējusi savus prāta paradumus, vairojot patīkamo savā dzīvē, attīstot nodoma spēku.

  • Zini, ko vēlies

Tas ir visbūtiskākais! Bija laiks, kad es zināju, ko nevēlos, taču noformulēt – ko vēlos, bija liels izaicinājums. Biju neatlaidīga un trenēju sevi. Šobrīd esmu jau attīstījusi sevi tiktāl, ka ikvienā mirklī varu noformulēt vārdos aktuālo vēlmi, saskaņā ar iekšējām sajūtām un domām. Tad, ļaujoties situācijām, vēroju apstākļus, kā tie kārtojās saskaņā ar manu vēlmi jeb nodomu.

Prakse. Uzdod jautājumu un atbildi sev kontekstā ar nodomu:

Ko es iegūšu aizejot uz … /konkrēta vieta/?

Ko es iegūšu satiekot šo cilvēku?

Kas man šobrīd ir svarīgākais …. /tur kur es atrodos/?

Ko vērtīgu es varu uzzināt …. /no tā, ko dzirdu/?

Kāds man ir ieguvums no … /šī pasākuma/?

  • Esi atbalstoša iekšējā sarunā ar sevi

Tā ir prāta disciplīna, kad iekšējā saruna vai dialogs ar sevi norit pozitīvā formā bez nolieguma frāzēm. Pozitīvu formulējumu domformas, iedvesmojošas, attīstošas un ceļošas. No domām nāk vārdi. Tas ko domājam, to runājam, tad seko rīcība, bieži vien neapzināta. Lai apzinātos savas domas, sekoju vārdiem un pārformulēju ne-vārdus. Rezultāts tam ir tāds, ka mans iekšējais dialogs ir fokusēts uz izdošanos un panākumiem. Tam reālajā dzīvē seko kustība un virzība daudz liekākā ātrumā, kā pirms tam, kad esmu sevi atturējusi ar noliegumiem. Apzinies, ko radi savās domās! Atbalstošas domas rada pozitīvus vārdus un rosina uz rīcību – KĀDU? Negatīvās domās rada noliedzošu vārdus un rosina rīcībai – KĀDAI?

Prakse. Pavēro savu runu.

Pavēro, cik bieži runā aizliegumu vārdos vai noliegumos. Trenē runāt darbībās – kā darīt, kā rīkoties, ko teikt, kur iet. Piemēram, dzirdēju kādu mammu apsaucam savu bērnu – neskrien tik ātri, vari nokrist! Un? Ko bērnam darīt, jo komentārs ir par to, ko nedarīt. Tā vietā mamma varētu teikt – esi vērīgs, skrien uzmanīgi!

  • Esi vērīga sevī un patiesa pret apkārtējiem

Vēroju sevī sajūtas un emocijas piedzīvoto notikumu rezultātā, to attīstību kontekstā ar vēlmi jeb nodomu. Pamanu vai dotajā situācijā, kurā esmu nonākusi ir nodoma īstenošanai izdevīgs ārējais mirklis un esmu to pamanījusi.

Būt vērīgai, kā ietekmēju apkārtējos. Ar kādām domām tajā brīdī esmu, ko radu apkārtējiem? Ir situācijas, kad saku – esmu neapmierināta, dusmīga vai citāda, lūdzu, atstājiet mani mierā, jo… nebūs labi… Un daru to zināmu apkārtējiem, lai neradītu negatīvo citos.

Kā pamanu destruktīvos stāvokļus, tā arī piefiksēju pozitīvos mirkļus un labsajūtu, kad esmu iedvesmojoša, atbalstoša, saprotoša, pacietīga un draudzīga.

Prakse.  Pavēro savas sajūtas.

Pavēro kuros mirkļos tās signalizē spēcīgāk. Apzini savus emociju uzplūdus – kas rosina uz pozitīvajām un kas uz destruktīvajām emocijām. Kurām es ļaujos biežāk? Pamanīji, ka izjūtas nav saistītas ar emocijām?

  • Seko zīmēm jeb pavedieniem

Vēro arī notikumu pavedienus un zīmes. Tie ir signāli, kas parāda virzienu vai nākamo soli. Kāds notikumu pavērsiens, kāds teikums vai vārds, vai zīme kontekstā ar nodomu ir skaidrs apliecinājums, ka tas ir adresēts man. Tie aizved tur, kur var piedzīvot to, ko esmu vēlējusies. Varbūt satikt kādu personu, kas dod nākamo pavedienu ceļā uz manu iekšējo nodomu un tā īstenošanos. Tādi signāli ir vienmēr. Viss ir atkarīgs no tā, cik esam vērīgi un ļaujamies tiem.

Prakse. Pavēro sevi.

Pavēro tuvākās dienas sevi un notikumus ap sevi raugoties plašāk, kontekstā ar kādu savu apņemšanos vai vēlmi. Vide Tev atgādinās par nodomiem vai vedīs tiem tuvāk. Paklausies uzmanīgāk cilvēkus sev blakus, iespējams viņi jums dos kādu pavedienu, pat paši nezinot, ka tas Tev ir svarīgi. Pavēro apkārtni pa ceļam uz darbu/ no darba. Esi modra – zīmes mēdz būt visdažādākās, bieži vien tikai Tev uztveramas konkrētajā laikā un vietā kontekstā ar nodomu.

  • Rīkojies nevilcinoties

Esi apņēmīga un izmanto mirkli. Uzdrīksties par labu sev un situācijai. Svarīgi apjaust vai radusies situācija ir saskaņā ar iekšējo pārliecību un apkārtējiem cilvēkiem dodoša. Ja rīcības sekas kādam no iesaistītajām pusēm nav labvēlīgas, tad tas ir apliecinājums, ka nav īstais brīdis, lai realizētu ieceri. Svarīgākais apliecinājums tam, ka jūtos labi kā fiziski, tā emocionāli un mentāli spēju no sevis dot labāko uz šo brīdi – tie ir īstā brīža nevilcināšanās nosacījumi. Tas nāk viegli un patīkami.

Prakse. Piefiksē un atpazīsti.

Piefiksē sevī sajūtas “Kā es jūtos, kad jūtos labi un ko esmu tā labā darījusi?” Atpazīsti, kad esmu tādā iekšējā pacilātības stāvoklī, lai varētu citās situācijās sava nodoma labā īstenot idejas.

  • Atpazīsti sajūtas ķermenī

Seko sajūtām, ne emocijām. Uzticies sajūtām, tās nemelo – tās virza vai attur. Iekšējās sajūtas ir mazi sīki impulsi, kas signalizē patīkamo vai tieši pretējo. Vadoties pēc sajūtām, pieņemu lēmumus – turpināt uzsākto vai atteikties. Līdz šim sajūtas vienmēr ir attaisnojušās, kuru vadīta rīkojos un pieņemu lēmumus.

Prakse. Pamani signālus.

Esi vērīga savā ķermenī pamanot signālus, kas raisās brīžos, kad dzirdam kādu sev svarīgu informāciju vai jāpieņem kāds lēmums, vai esam kādā notikumā. Īss zibsnis ir tas, kas atstāj sajūtu – patīkamu vai nepatīkamu. Un viss. Seko tam. Pārējais ir prāts, kas nav saistīts ar sajūtām. Tās ir prāta vadītas emocijas. Sajūtas ir pirms prātuļojumiem.

Mans piemērs treniņam

Radu nodomu, attīstīt sevī kādu iekšējo kvalitāti jeb rakstura niansi.  Piemēram, PACIETĪBU. Tā man būs nepieciešama manā konsultēšanas darbā. Praksē vēroju, kādi notikumi ienāk manā dzīvē šī nodoma īstenošanai. Te daži no tiem:

  • braucot ar auto – biežāk nokļūstu sastrēgumos negaidītās vietās vai extrēmi lēnīgi šoferi uz ielas trenē manu pacietību;
  • veikalā nākas uzgaidīt – piemēram, tieši pirms manas iepirkšanās pie kases kasiere izdomā atvērt vaļā monētu rullīšus, kaut es norēķinos ar karti un uz manu apkalpošanu tas neattiecas…
  • bērns uzsāk kādu jaunu pacietības pārbaudes aktivitāti, kas līdz šim nav bijusi;
  • apkārtējie cilvēki – neierodas laikā norunātājā vietā vai aizmirs pateikt kādu svarīgu informāciju, vai neatnes to, ko ir solījuši.

Kad apzinos un turu fokusā šo savu nodomu, tad tas palīdz savākties un nereaģēt asi dažādās situācijās, bet ar iekšēju smaidu, attīstot sevi. Šīs un līdzīgas situācijas notiks līdz brīdim, kamēr es sevi pieņemu un pacietību esmu uztrenējusi jau augstākā līmenī, nekā bija sākot sevi attīstīt. Protams, pacietību var trenēt dažādos līmeņos, taču es pati nosaku, līdz kuram to attīstu. Un tā var trenēties ar vairākām citām kvalitātēm. Tiklīdz tiek noformulēts iekšējs nodoms – piefiksēts mērķis – tā mums nāk situācijas kā treniņnometnes ko trenēt sevī un vēlāk eksāmeni tā pārbaudēm, cik un kādā līmenī tas ir apgūts. Tā ir dzīves skola!

Apzinies to, ka esam kustībā un attīstot sevi dzīves skolā varam piepildīt savu dzīvi. Pārstājot attīstīties, mēs regresējam. Līdzīgi kā enerģija – tā nekad nestāv uz vietas – tā ir vai nu ceļoša, vai graujoša, tai nav nulles stāvokļa. Arī mūsos ir līdzīgi, attīstība var būt lēna, taču pārliecinoša. Pavēro sevi, kādā posmā esi sevī – attīstošā vai pretējā? Piefiksē to un pieņem lēmumu, noformulē sev vēlamo nodomu!

Tāpat ir svarīgi apzināties, ko ienesam un radām savās dzīvēs ar šī brīža nodarbošanos  – prieku un gandarījumu vai ko citu. Tas ir nodoma spēks. Atrodot tīkamo nodarbi, dzīvot kļūst vieglāk! Jā, tas IR izaicinājums, piekrītu!! Klausot savai sirdsbalsij, radot labumu apkārtējiem un kļūstot atbalstošākai kā līdz šim arī es meklēju savu ceļu, kā vairot patīkamo. Nākamreiz padalīšos ar saviem novērojumiem, pieredzi un citiem praktiskiem ieteikumiem nodoma trenēšanai.

Rudīte Nīcgale


PAR AUTORI 

Es esmu pārliecinoša optimiste un entuziaste apgalvojumam, ka tad, kad mēs nodarbojamies ar to, kas mums patīk, mums nekad vairs dzīvē nenākas strādāt. Pēdējo dažu gadu laikā sapratu, kas mani aizrauj un iedvesmo, kas ir mans sirds darbs! Konsultēt, ieteikt, atbalstīt.  Esmu radoša, dalos ar savām zināšanām, esmu kustībā un mani aizrauj viss jaunais!

Mana pieredz Personāla atlases jomā 10+ gadus un prakse biznesa koučinga apmācību jomā 4+ gadus, šīs zināšanas apvienojot radīju konsultāciju telpu – VIP CV, lai sniegtu darba meklētājiem funkcionāli noderīgas zināšanas CV izstrādē.

Esmu radījusi konsultāciju telpu funkcionāliem darba meklējumiem VIP CV. Atbalstu darba meklētājus CV izstrādē. Tāpat sniedzu atbalstošas sarunas strādājošiem, kad iestājās regresa brīži darba dzīvē, piemēram – ir iekšējas svārstības – aiziet vai palikt esošajā vietā? – kā gūt iedvesmu esošajā vidē? – kā viegli aiziet no darba?

Vairāk informācijas www.facebook.com/VIPCV.LV un drīzumā topošajā weblapā – www.vipcv.lv

«

»

    2 COMENTĀRI

  • Labs

    Labs raksts

  • […] Savā nākošajā, noslēdzošajā stāstā par nodoma formulēšanu, labprāt padalīšos ar savām pārbaudītajām metodēm. Tās soli pa solim palīdzēja man attīstīt spēju ļauties, paļauties un  radīt savu dzīvi kādu to vēlos.  Tikmēr raksta I daļu lasi šeit. […]

kādas ir tavas domas?

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial