Atslodze. Domas un emocijas

ATSLODZEI IESAKU IZLASĪT

Atslodze nav saistīts tikai ar atteikšanos no ēdiena. Ir vēl kāds veids, kā mēs neapzināti un pavisam nemanāmi uzkrājam toksiskas atkritumvielas. Un tās ietekmē veselību vēl vairāk.

Tādas domas un emocijas kā šaubas, apslēpts nemiers, bailes, vainas sajūta, kauns – tie visi ir kvantu toksīni, kas pamatīgi piesārņo mūsu organismu. Ar laiku tie ne tikai atstāj redzamas sekas, bet arī vistiešākajā veidā ietekmē mūsu mieru, normālu organisma darbību, apmierinātību ar dzīvi un attiecības ar apkārtējiem. Varētu pat teikt, ka visbiežāk tieši šis ir slimību  cēlonis, kam tikai pēcāk parādās ārēji redzamas sekas.

Prāta vai zarnu attīrīšana?

Spiediens sasniegt rezultātus un gūt panākumus dažādās dzīves jomās, liek dzīvot nepārtraukti plānojot, strādājot, cenšoties un cīnoties par savu taisnību, viedokli vai eksistenci. Visa šī enerģija, kas tiek patērēta smadzenēs, tiek atņemta kādam citam orgānam – zarnām. Tām ir ārkārtīgi daudz nervu un tie ir arī ļoti atšķirīgi. Signālus no zarnām saņem daudz dažādas smadzeņu zonas.

“Nervu šūnas smadzenēs savstarpēji sazinās tāpat kā neironi smadzenēs, izmantojot īpašas vielas – neiromediatorus. Viens no labāk zināmajiem neiromediatoriem ir serotonīns. Uzskata, ka tas atbildīgs par laimes izjūtu un labsajūtu. Pastāv populāra teorija, ka tas tiek izstrādāts smadzenēs, jo nosaka mūsu garastāvokli un emocijas. Tomēr nav nekāds pārsteigums, atklājot, ka aptuveni 80-90% no organisma kopējā serotonīna daudzuma tiek izstrādāti mūsu zarnu nervu šūnās. Zarnu trakts veic četras funkcijas: iegūst informāciju no ārpasaules, uzsūc sastāvdaļas, kas nepieciešamas mūsu orgānu un audu veidošanai, uztver signālus, kas saistīti ar intuīciju un sargā robežu.” / Dr. A. Hangers

Tātad laime un veselība sākas zarnās, ko ietekmē ne tikai tas, ko ēdam un domājam, bet arī vide mums apkārt. Veselas zarnas ir vesela intuīcija, mierīgs prāts un otrādi. Kad prāts ir mierīgs, mēs uzticamies savai intuīcijai un mūsu zarnas ir veselas, līdz ar to arī vesels ir pārējais ķermenis. Ar to vēlos teikt, ka pārtika un mūsu emocionālā kultūra ir tik ļoti saistītas. Pilnvērtīga atslodze būtu, ievērojot gan dvēseles, gan ķermeņa vajadzības.

Par zarnu attīrīšanu vairāk vai mazāk būtu skaidrs – te varam izpausties ar pārtikas programmas ierobežošanu. Bet ko iesākt ar niķi aprunāt, kritizēt, nosodīt? Ko darīt ar neproduktīvu un baiļpilnu domāšanu par nākotni, kas nereti vada mūsu dzīvi? Tikai mieru! Arī ar šiem jautājumiem soli pa solim.

Sākšu ar kādu stāstu. Reiz biju pasakainā piedzīvojumā. Trīspadsmit gadus ilgi gaidītais Nepālas svētceļojums beidzot īstenojās un iedvesmoja mani tik ļoti, ka labprāt padalīšos. Iepazinos ar pilsētvidi, baudīju neaprakstāmo skaistumu Himalaju kalnu grēdās, padzīvoju arī klosterī kopā ar mūkiem, izbaudot viņu dienas ritmu un ēdienu. Taču visvairāk mani uzrunāja budisms, galvenokārt ar savu vienkāršību, skaidrību par lietu kārtību un dažādām garīgajām praksēm, kuras bija viegli ieviešamas arī manā ikdienā. Kādā no dienām Katmandu pilsētā, iepazinos ar ko absolūti burvīgu – ar Thanka.

Vairāku dimensiju Visums – Thangka

Thanka ir sakrāls gleznojums, kas atspoguļo budisma mitoloģiju, visbiežāk formās izmantojot mandalas. Neaptverami smalks roku darbs, kura realizēšana nereti prasa laiku no vairākiem mēnešiem līdz pat gadiem. Ko tik filigrānu, neizmērojamu pacietību un rūpību prasošu, redzēju pirmo reizi. Gleznojumi tiek veidoti uz kokvilnas vai zīda, iepriekš to gruntējot ar krītu. Zīmējums tiek uzlikts precīzi bez mākslinieciskas interpretācijas un rūpīgi izgleznots ar minerālkrāsām un augu valsts krāsvielām. Visbiežāk tiek attēlota Budas dzīve, dažādas ietekmīgas lamas, dabas ainavas, svarīgas budisma mācības un pasaules kārtības izpratne.

“Thankās tiek attēloti dažādi metafiziski un reliģiski elementi, piemēram, Boddhisattvas atveidi, Budas attēls, dzīves rats, karte no Visuma utt….Šī senā tradicionālā māksla ir paredzēta, lai palīdzētu meditācijai, parādītu virzienu uz apgaismību jeb Nirvanu, tā kalpo arī kā sakrālo rituālu instruments reliģiskajās ceremonijās. Thankas ir ne tikai skaists mākslas darbs, bet arī universālo patiesību iemiesojums.” / Flēra Bīrmane, thanku māksliniece

Man bija fantastiska iespēja iepazīties ar Thanka veikala īpašnieku un tikties ar lamu, kurš pats rada šos mākslas darbus. Viņš labprāt dalījās ar savām zināšanām, ļāva ielūkoties darbnīcā un tapšanas procesā un palīdzēja rast ieskatu to sarežģītajā ģeometriskajā konstrukcijā un izvēlēties savu unikālo gleznu.

Viens no šādiem Thanku stāstiem, kas mani ļoti uzrunāja, ir budistu Dzīves rats jeb Wheel of Life. Šai bildei ir ļoti dziļa nozīme, jo tajā attēlota visa cilvēka dzīve un nebeidzamās pārdzimšanas. No vienas puses tā rada bailes no zemākajām pasaulēm, no otras – iedvesmo un mudina censties sasniegt Nirvānu jeb savu Augstāko Esības formu.

 Samsāras rats

Tālāk pie galvenā, kas saistīta ar šī raksta tēmu. Zīmējuma pašā centrā ir aplis, kas ataino katru no mums un mūsu dzīvi šeit uz zemes. Tajā ir attēloti trīs dzīvnieki – cūka, gailis un čūska. Katrs šis dzīvnieks ir ar savu simbolisko nozīmi, parādot mūsu lielākos ciešanu avotus. Cūka simbolizē maldus un vienaldzību, apkārtējās pasaules ignorēšanu un slinkumu. Čūska – dusmas un naidu, kas ir inde ar, kuru barojam tikai paši sevi. Putns – kaisli, alkatību un negausību.

“Vizualizēsim netīru istabu un slotu. Ja katru dienu izvēlamies šiem netīrumiem kāpt pāri vai aiz tiem aizķerties, tos neievērojot, tā ir ignorēšana. Bieži vien, kad esam gatavi šos netīrumus pamanīt, mēs sākam pie šīs nekārtības vainot sevi vai citus. Tā vietā vienkārši jāpaņem slota un jāsāk tīrīt. Slota ir instruments, kas var būt gan joga, gan meditācija, gan citas prakses, taču tā var būt arī vienkārši žēlsirdīga palīdzēšana apkārtējiem. Regulāri, katru dienu tīrot istabu ar slotu, uzlabojas spēja harmonizēt savu vidi – gan iekšējo, gan ārējo telpu. Tā ir cieņpilna attieksme pret lietām un mums pašiem.

Ja tavā apkārtnē ir neskaitāms daudzums lietu, cilvēku, notikumu un pasākumu – tā jau ir negausība. Mūsu spēkos ir iemīlēt tikai to, kam varam veltīt patiesu, nedalītu un apzinātu uzmanību.“ /  Ājurvēdas medicīnas ārste Guna Vilka

Tās ir indes jeb toksīni, kas liek iet pa apli. To sauc par nebeidzamo ciešanu samsāru jeb samsāras ratu. Fiziskajā izpausmē tas atbilst gļotām, gāzēm un žultij. Man galvenais atslodzes mērķis ir patiesā veselība – ilgstoša un laimīga! To var sasniegt, šīs indes likvidējot ar iekšējo gudrību, pacietību, apņemšanos, ar ikdienā veicamajām praksēm, atklāsmi par realitātes patieso būtību un Visuma vienotību.

Šis Dzīves aplis man nostrādāja kā klikšķis, lai es sāktu patiesi un nopietni aizdomāties par šīm lietām. Ikdienas steigā arī es dažkārt pieķeru sevi ātri aizsvilstamies un rīkojoties emociju vadīta. Tas, ko būtu vērtīgi praktizēt, ir patiesa mīloša līdzcietība un labsirdība pret visu dzīvo radību un apkārt notiekošo. Un atslodzes laiks tam ir ļoti piemērots. Lai tiktu līdz tam, ko mēs domājam un jūtam, es ieteiktu sākt ievērot to, ko mēs runājam!

Pašizaugsmei

Mūsu maņas ir tik uztverīgas. Viss apkārt notiekošais, ko dzirdam, redzam, jūtam, saožam un sataustām, ir prātam ļoti aizraujošs. Līdz ar to sevis sadzirdēšana kļūst jau par neiespējamo misiju. Manā ikdienā tieši runa ir viens no lielākajiem enerģijas zuduma avotiem. Nākas to darīt ļoti daudz un dažkārt ir reizes, kad runāšanas vietā varētu paklusēt.

Viena no vērtīgākajām mācībām, ko Nepālā guvu no budisma, ir “Pareiza runa” jeb varētu teikt arī taisnīga runa, pilnīga runa vai vesela runa. Tā ir mācība, kas rāda kā pareizi runāt, lai atbalstītu sava ķermeņa atveseļošanos, veicinātu garīgo izaugsmi, kā arī vairotu prieku, mīlestību un gaismu savā dzīvē un pasaulē.

Četras runas kļūdas 

  • Pirmā – meli, apmelošana un pašapmāns. Meļi dzīvo ilūziju pasaulē par sevi un citiem. Ilūziju pasaule ir mirušo pasaule. Kāpēc cilvēki melo? Lai izskatītos labāk savās un citu acīs. Meļi paši nespēj izkļūt laukā no pasakas, kuru radījuši, tā jāuztur dzīva. Ja pašam gadās kļūt par meli sev vai citiem, tad labākais veids, kā to labot ir atzīties.
  • Otrā – runa, kas sēj strīdus. Tā ir aprunāšana un tenkošana, citu apzināta pazemināšana vai paaugstināšana. Runāšana par citiem, kuriem klājas sliktāk vai labāk, kā man. Ko darīt, ja šāda toksiska vide ir darbā? Maini tēmu, uzliec austiņas, kaut tajās skan klusums vai pasaki, ka nevēlies klausīties.
  • Trešā – rupja runa. Saskarsmē ar sevi un citiem tiek izmantoti rupji vārdi, skaļa lamāšanās, apsaukāšana un aizskaršana ar vārdiem. Ja šajā punktā atpazīsti sevi, tad iekod mēlē vai apklusti un uztaisi vienu dienu par pilnīgu klusēšanu. Es to saucu par klusēšanas praksi, kas bieži vien saliek visu pa plauktiņiem.
  • Ceturtā – liekvārdība un tukšvārdība. Valodas spēks slēpjas prasmē nedaudzos vārdos pateikt daudz. Izteikties īsi, lakoniski ir liela māka. Tukšvārdība ir izvēlēties vārdus kas, lietoti bez motivācijas un piegružo runu. Runāt neparko, ir enerģijas tērēšana bezjēdzīgi! Tā ir kā nekontrolēta caureja, pēc kuras esi pilnīgi iztukšots, nepaspējis izdarīt ieplānoto un radi aizvien jaunus šaubu un dusmu toksīnus. Klusēšanas prakse – ļoti rekomendējama!

Nejauks vārds var būt sāpīgāks, kā sitiens. Viens no labākajiem ieteikumiem, ar ko sākt, ir vērot savu runu! Pavēro kādus vārdus visbiežāk izmanto, par kādām tēmām sarunājies? Te būs viela pārdomām un jautājumi, kurus uzdot pašiem sev:

  • Vai mani vārdi rada patīkamu atmosfēru (ģimenē/kolektīvā/draugu pulkā) ?
  • Vai mani vārdi ir kā zāles, vai gluži otrādi, kā inde?
  • Vai es kritizēju un nosodu? (sievu/vīru, bērnu/priekšnieku)
  • Vai es žēlojos? (par ziemu, par vasaru, par politiku)
  • Vai mani ir raksturīga liekvārdība? (sarunas par neko)
  • Vai es izsaku pateicību?

Ne vienmēr jāgaida atslodze, lai papildinātu savu vārdu krājumu ar labvēlīgiem, patīkamiem vārdiem, kas atbalsta un rada prieku! Vai tieši pretēji, liekvārdības un tukšvārdības apzināta vērošana un kontrolēšana.

Tātad atslodze nozīmē arī  maņu ierobežošanu, īpaši jau redzi un dzirdi, no kā izriet tas, ko un kā mēs runājam un sarunas, kuras uzturam. Te ietilpst visi sociālie tīkli, radio, TV, vietas, kurās uzturamies, pasākumi, kurus apmeklējam, cilvēki, kurus satiekam un esam kopā. Šīs aktivitātes arī iesaku pārskatīt un izvērtēt kam un cik laika veltīt.

Katra diena ir Tava labākā diena!
Anita ✸

«

»

what do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial