Gatavošanās atslodzei. Soli pa solim

ATSLODZEI IESAKU IZLASĪT

Man ļoti patīk gatavošanās process. Lai uzlabotu kādu savas dzīves jomu, plānošana un sagatavošanās var būt ļoti būtisks solis. Lai gan tas nav nekas sarežģīts, tas tomēr uz dažām nedēļām prasīs zināmu apņemšanos, sevis pašdisciplīnu un dažu ieradumu maiņu.

Man ir svarīgi, lai iecerētais atslodzes laiks ritētu maksimāli mierīgi un bez panikas, jo lieks stress ir mazākais, kas būtu vajadzīgs. Jau savlaicīgi veikalā pētu dažādus produktus, to sastāvus, cenas, alternatīvas saviem iecienītajiem ēdieniem un padomāju kā pagatavot ēdienreizes, lai tās būtu dažādas. Tāpat arī domāju, kā un ko gatavot, lai mājinieki būtu paēduši un priecīgi. Virtuvē pārskatu plauktus un palēnām iegādājos nepieciešamos produktus, neatliekot to uz pēdējo brīdi, piemēram, griķus, lēcas, turku zirņus, kvinoju, brūnos rīsus, riekstus, žāvētus augļus u.c.

Gatavojos arī morāli! Man palīdz iepriekšējo gadu atslodzes laika pieraksti, kur esmu aprakstījusi savu nodomu un sajūtas, kāpēc es to darīju, kā man veicās, kādi bija iegūtie rezultāti un ko uzlabot nākošajā reizē. Iekārtoju nelielu dienasgrāmatu, kurā laikus cenšos noformulēt savu nodomu un to, no kā atturēties un kāpēc. Atslodzei, kaut tā ir tikai viena diena, ir jābūt ar mērķi, kas ietver nodomu gan fiziskajā, gan emocionālajā plānā, nevis pamēģināt kaut ko tāpat vien.

Tas viss aizņem laiku un enerģiju. Lai tajā pavisam neapjuktu un rokas nenolaistos pirms viss sācies, padalīšos, kā es to redzu un daru.

Pirmais solis – prāta sagatavošana

Manuprāt, pats galvenais ir nodoms. Jautājums, kuru ir vērts uzdot sev, skan “Kāpēc es to daru?”, “Kāpēc man tas ir svarīgi?”. Katram atbilde var būt pilnīgi atšķirīga. Kādam tā ir veselības uzlabošana, kādam svara samazināšana vai palielināšana, kāds vēlas piedzīvot vieglāku sevi domās un emocijās, citam svarīgi ir pārtraukt garastāvokļa karuseli vai atbrīvoties no pastāvīgā noguruma. Jo vairāk piefiksēsi šos “Kāpēc?”, jo vieglāk būs sevī atrast motivāciju brīdī, kad blakus smaržos svaigi cepta bulciņa vai kad draugi piedāvās “tikai vienu” vīna glāzi.

Te ļoti svarīgs moments ir no sevis neprasīt pārāk daudz, bet arī neiedzīt sevi stresā pirms laika. Katrs var sev izvēlēties programmu “maksimums” vai programmu “minimums”. Piemēram, 40 dienas bez kviešu miltiem, gaļas, piena produktiem, alkohola un saldumiem būs pietiekošs izaicinājums un tas nebūs pāri saviem spēkiem, jo kā alternatīvu var izvēlēties rudzu miltu saturošus produktus, produktus, kas nesatur laktozi un glutēnu, našķu vietā svaigus augļus utt. Saldumi un alkohols īpaši veicina nogurumu! Paralēli ēdienkartes maiņai var izvērtēt savas nodarbes, izklaides, sociālo dzīvi. Piemēram, tā vietā, lai pēc darba skatītos seriālu vai iedzertu vīnu ar draudzeni, apņemies veltīt šo laiku lasot, izglītojoties, komunicējot un daloties pieredzē ar atslodzes grupas biedriem.

Pārmetumi vai sevis sodīšana nepalīdzēs. Vainas apziņa ir tikpat toksiska, cik negatīvas emocijas. Ja ar kaut ko netiec galā, novēro situāciju un centies tajā saskatīt iespēju. Transformācija notiek visu laiku. Šķietamais zaudējums ir tikai pierādījums tam, ka Tu mēģini. Prakse visu padara perfektu. Dienu pēc dienas. Pareizā garīgā attieksme ir būtiska, lai pabeigtu atslodzes  programmu, uzlabotu savu veselību un labsajūtu.

Tātad, šajā solī apdomā savas iespējas un jau domās virzies uz to, ka tuvojas tā laimīgā diena, kad sāksi mīlēt sevi vēl vairāk, iedodot atvaļinājumu savam kuņģim un zarnu traktam. Jo vairāk koncentrēsies uz to, kā to paveikt viegli un harmoniski (nevis kā sodu par pārlieki izlaidīgu dzīves veidu), jo lielāku atbalstu saņemsi!

Otrais solis – dienas režīms un vide

Nav nekāds noslēpums, ka mainīt ēšanas un dzeršanas ieradumus ir viens no grūtākajiem pārbaudījumiem. Kad mēģinām no kaut kā atteikties, niķīgs noskaņojums ir klāt kā likts un kāre pēc tā, no kā atturamies, ir lielāka kā jebkad iepriekš.

Svarīgi ir ieplānot atslodzi savā ikdienā. Iesākumā iztēlojoties, kā tas varētu būt, un tad pakārtot tam maksimāli savu vidi. Iekārto savu virtuvi. Izpēti, kādi produkti jau ir mājās un kas glabājas visās atvilktnēs, skapīšos, kastītēs, burkās un bundžās. Varbūt ir vērts pelmeņu un makaronu pakas uzdāvināt kaimiņam! Ieplāno ēdienreizes, kuras pavadīsi ārpus mājām.  Kā notiks pusdienas darba vietā, kur sagatavot pirms pusdienu un vakariņu uzkodu? Kādi ir šajā laikā jau ieplānotie pasākumi un satikšanās, kā es tajās organizēšu savu ēdienreizi? Vari izpētīt kafejnīcu piedāvājumu un  ēdienkartes, kā arī vegānu sociālās fb grupas (atslēgas vārds “vegan”), kurās var iegūt ļoti daudz iedvesmas gaidāmajai atslodzei. Izpēti, kur vislabāk iegādāties produktus – lielveikalā, eko bodītē, tirgū, pie lauku radiem vai tiešās pirkšanas pulciņos.

Dod savam organismam iespēju iepazīties ar jauno ēdienkarti. Uztaisi vienu testa dienu! Tad varēsi saprast, vai labāk gatavot sautējumus, zupas vai tvaicētus dārzeņus, cik daudz laika tas aizņems, kad to vislabāk darīt un vai par šo ēdienu priecāsies arī ģimene. Iespējams, būs jāgatavo pārējiem mājiniekiem kotletes atsevišķi, bet, iespējams, viņi uz šo laiku piekritīs Tevi atbalstīt un ievēros jauno ēdienkarti.

Piemēram, man ļoti garšo griķi, kas ir lieliska maltīte, tos ēdot pat 10 dienas pēc kārtas var sasniegt varenus attīrīšanās rezultātus – ķermenis kļūst slaidāks, organisms mērķtiecīgi izvada uzkrātās atkritumvielas, visi orgāni funkcionē efektīvi un ir pat pierādīts, ka asins sastāvs nomainās pilnībā (attīrīšanos ar griķiem sauc par mono diētu jeb Diētu Nr.7). Taču, zinot sevi, man tomēr patīk dažādība, dažādas garšas buķetes, garšvielas un eksperimenti. Lai būtu interesantāk, pievienoju griķiem smalki sasmalcinātus pētersīļus, pesto vai marinētu gurķīti, dažkārt arī arī rozīnes vai kādu augli. Mājiniekiem var pagatavot atsevišķi kādu iecienīto mērcīti.

Lai šajā laikā viss ritētu raiti, ir nepieciešams 3 pamatlietas:

  • Blenderis. Jaudīgs blenderis noderēs gatavojot zaļos smūtijus un biezzupas. Tas ir ļoti nozīmīgs atbalsts ikdienā.
  •  Tīrs ūdens. Lai tev vienmēr ir pieejams tīrs un svaigs ūdens! Dienas laikā izdzertais daudzums katram ir savs, taču orientieris ir tualetes apmeklējums 1 x stundā.
  • Ēdiena glabāšanas kārbiņas un ūdens pudele, lai varētu vienmēr maltīti paņemt līdzi, ja dodies ārpus mājām. Man ir 2 lielākas un divas maziņas kārbiņas.  Mazās ir dūres lielumā un to es saucu par “glābšanas kastīti”. Tajā sagatavoju uzkodu (riekstus, kādu augli, dārzeņus u.c.) un vienmēr turu somā vai mašīnā.
  • Šī gan nav lieta, drīzāk ieradums! Ievēro, lai no vakariņām līdz nākamās dienas brokastīm būtu vismaz 12h. Kā arī katras ēdienreizes starplaikos centies atteikties no nepārtrauktas “knakstīšanās””. Starp ēdienreizēm ieturētas 4h ir ļoti labs ieradums.

Ko darīt pārējiem mājiniekiem?

Ieskicēšu 3 iespējamos scenārijus, kuri varētu īstenoties atslodzes laikā:

  • Ideālais sapņu scenārijs. Vienojaties un visi izslēdzat no mājās gatavotās ēdienkartes gaļu, kviešu produktus, piena produktus, cukuru un alkoholu.  Tas būs pamatīgs izaicinājums gan bērniem, gan arī vīna glāzes cienītājiem. Saldumu alternatīvas ir lieliskas – visi augļi, tumšā šokolāde bez cukura, sukādes un žāvēti augļi bez cukura glazūras, ne vairāk kā sauju dienā.
  • Reālais scenārijs. Tev ir sava pārtikas programma un Tu gatavo ģimenei papildinājumus pēc viņu vēlmēm un vajadzībām. Lai nebūtu jāgatavo pilnīgi dažādi ēdieni, tad no pagatavotā daļiņu paņemu sev un pārējie pievieno to, ko viņi paši vēlas. Laika gaitā arī mājinieki atzīst, ka jaunie ēdieni ir tīri gardi un pašsajūta lieliska.
  • Fantastiskais izaugsmes scenārijs. Tu jūties pilnīgi viena, bez atbalsta un neesi droša, ka spēsi šo apņemšanos ieviest dzīvē. Taču vēlme un vajadzība mēģināt ir lielāka kā padošanās pirms laika! Aiziet! Es esmu Tavā pusē un kopā ar atslodzes grupas meitenēm būsim Tava atbalstošā vide. Bet! Atceries, ka atbalstoša vide vispirmām kārtām sākas Tevī! Primārā un pati galvenā atbalstošā vide mēs esam sev paši. Te noderēs afirmācijas:

“Es ļauju sev mainīties! Es ļauju sev atbrīvoties no liekā! Man izdodas! Es mīlu sevi tik ļoti, ka spēju mainīt savus ieradumus un ar prieku pieņemu jauno savā dzīvē!”

Prāta un ķermeņa atslodzes laikam ir sagatavota slēgtā FaceBook grupa. Sekot līdzi visai aktuālajai informācijai vari FB lapā ATSLODZES GRUPA – vieta sarunām un atbalstam,  kurā varam būt kopā ar līdzīgi domājošiem, katrs dalīties ar receptēm un citiem labsajūtas meklējumiem! Te arī tiek publicēta noderīga informācija, ieteikumi un atradumi. Vairāk par to, kā vari atbalstīt sevi, lasi šeit.

Lai Tava ticība saviem spēkiem uzplaukst kā brīnišķīgs zieds!

Anita ✸

Foto: @valeria_aksakova / Freepik.com

«

»

    6 COMMENTS

  • Madara

    Cik interesanti – visa mana ikdienas ēdienkarte sastāv pārsvarā tikai no atļautajiem produktiem un nevēlamos jau labu laiku nelietoju gandrīz nemaz. Vienīgie izņēmumi ir banāni un zemesriekstu sviests (nedēļā ir vairāki treniņi, pirms treniņa banāns, vai pilngraudu sausmaizīte ar pustējkaroti zemesriekstu sviesta ir diezgan labs enerģijas avots), vēl tomāti ik pa laikam pavīd ēdienkartē, kā arī olas, bet viss pārējais – gandrīz pilnībā sakrīt ar atļauto sarakstu. Šķiet, ka izaicinājums būs alkohols un tīrība galvā un domās, ne tik ļoti ēdienkartē… Būs interesanti!

    • Anita

      Madara, tas ir lieliski! Tu jau esi eksperts! Pievienojies mums slēgtajā RAMTAI RĪTI iedvesmas grupā! Daudziem noteikti varētu būt jautājumi, piemēram…Kā Tu to paveic? Kādas ir Tavas brokastis un citas ēdienreizes? Vai tu jūties paēdusi? Vai tā ēst nav dārgi?
      Runājot par banāniem, tie nemaz nav tik slikti. Dažiem ķermeņa tipiem pat ļoti noderīgi- sazemē un dod siltumu, pēc treniņa nostrādā kā ātrie ogļhidrāti bulciņas vietā. Galvenais, lai viss ir līdzsvarā.
      Par maltīti pēc sporta- vari pamēğināt zaļo smūtiju, kuru no rīta sagatavo. Man ļoti patīk…svaigi, viegli un arī paēst var. Tā ir iespēja saņemt visas nepieciešamās uzturvielas, minerālvielas, vitamīnus un skābekli šūnām. Par šo tēmu vēl rakstīšu 🙂

  • Ieva

    Nesaprotu,kāpēc citi produkti ir gan atļautie,gan neatļautie-sviests,,banāni…?

    • Anita

      Ieva, paldies par jautājumu! Ar banāniem ir tā, ka tie nav ieteicami tievēt gribētājiem, jo satur ļoti daudz cukura…to vislabāk var redzēt, kad banāns ir saspiedies un palicis brūns. Es banānus ēdu, lieku pie zaļajiem smūtijiem – tie dod tumīgumu, drusku treknumiņu un saldumiņu. Sviests – pēc pašas ieskatiem. Es gavēņa laikā atsakos, jo tas ir piena produkts. Tā vietā mēģinu pagatavot humusu. Galvenais ievērot dažādību un mērenību it visā, ko ēdam.

  • Izolde

    Sveiki…padalaties lūdzu…ar ko tad mēs īsti iesākam dienu,kas ir brokastu galdam vis labākais?🤔

    • Anita

      Sveika, Izolde! Es brokastīs ēdu zaļos smūtijus. Sablenderēju zaļumus ar kādu augli, pievienoju spirulīna pulveri, trifalu un linsēklas. Lielisks enerģijas un vitamīnu kokteilis visai dienai! Bet pats galvenais – tā ir iespēja uzņemt visas nepieciešamās uzturvielas, kā arī miesai un garam prieks! Taisu lielā 2l krūzē, lai visai ģimenei tiek. Pārējie, kas negavē papildus ēd kādu maizīti vai putru.

what do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial